Vermogensprobleem?
Moderator: Pieten
Vermogensprobleem?
Hallo allemaal,
vorig jaar heb ik een AW11 erbij gekocht. Volledig origineel, alle facturen erbij, zelfs de aankoopbon enz enz bla bla.
Nu heb ik het idee dat de auto niet zijn volledige 124 pk's heeft. Hij pakt goed op, rijdt erg goed bij normaal gebruik, maar als ik een keertje doortrek naar 6000 tpm (verder ga ik niet) dan mis ik toch iets. Hij lijkt er niet erg hard aan te trekken. Nu rijd ik voor dagelijks gebruik een kleine auto met dikke diesel, dus altijd trekkkracht, dus misschien ligt het ook wel aan mijn gevoel. Ik weet ook niet hoe de auto de 121.000 km bij de eerste (bejaarde) eigenaar is gereden, waarschijnlijk is hij nooit sportief gereden.
Heeft iemand iets van acceleratiegegevens van 80 tot 120 in IV of V, zodat ik kan testen of er inderdaad vermogen mist? 0-100 tijd heb ik niets aan, ga ik niet proberen.
Groet, Arjen
vorig jaar heb ik een AW11 erbij gekocht. Volledig origineel, alle facturen erbij, zelfs de aankoopbon enz enz bla bla.
Nu heb ik het idee dat de auto niet zijn volledige 124 pk's heeft. Hij pakt goed op, rijdt erg goed bij normaal gebruik, maar als ik een keertje doortrek naar 6000 tpm (verder ga ik niet) dan mis ik toch iets. Hij lijkt er niet erg hard aan te trekken. Nu rijd ik voor dagelijks gebruik een kleine auto met dikke diesel, dus altijd trekkkracht, dus misschien ligt het ook wel aan mijn gevoel. Ik weet ook niet hoe de auto de 121.000 km bij de eerste (bejaarde) eigenaar is gereden, waarschijnlijk is hij nooit sportief gereden.
Heeft iemand iets van acceleratiegegevens van 80 tot 120 in IV of V, zodat ik kan testen of er inderdaad vermogen mist? 0-100 tijd heb ik niets aan, ga ik niet proberen.
Groet, Arjen
MR2 + 2CV = MR2CV
Trekkracht is inderdaad wat de 4AGE mist.
Maar als je maar tot 6000 gaat ben je wel een watje hoor Deze motortjes zijn gebouwd om tot de 7600 te gaan, maak daar dan ook gebruik van! Als hij goed warm is moet dat geen enkel probleem zijn.
Wat voor AW11 heb je, Europees of Amerikaans, '85er of '87+? Zit motorisch ook nog verschil in namelijk ivm emissie, katalysator, EGR en dergelijken.
Verder nog vreemde punten? Houdt ie in, stottert ie, andere gekke dingen?
Gr Rowan
Maar als je maar tot 6000 gaat ben je wel een watje hoor Deze motortjes zijn gebouwd om tot de 7600 te gaan, maak daar dan ook gebruik van! Als hij goed warm is moet dat geen enkel probleem zijn.
Wat voor AW11 heb je, Europees of Amerikaans, '85er of '87+? Zit motorisch ook nog verschil in namelijk ivm emissie, katalysator, EGR en dergelijken.
Verder nog vreemde punten? Houdt ie in, stottert ie, andere gekke dingen?
Gr Rowan
Precies! Doortrappen (als hij goed op temperatuur is)
Koolstof van de kleppen branden
Wij hebben 2 orginele NL AW11jes.
De 1 is een '87 zonder kat 124PK en de andere een '89 met kat 116PK.
En JA dat verschil merk je.
De 116PK is voelbaar trager en heeft echt minder koppel dan de 124PK
Dus bouwjaar, amerikaanse import, dat soort gegevens maken zeker verschil.
Hebbie ook een van de wagen?
Koolstof van de kleppen branden
Wij hebben 2 orginele NL AW11jes.
De 1 is een '87 zonder kat 124PK en de andere een '89 met kat 116PK.
En JA dat verschil merk je.
De 116PK is voelbaar trager en heeft echt minder koppel dan de 124PK
Dus bouwjaar, amerikaanse import, dat soort gegevens maken zeker verschil.
Hebbie ook een van de wagen?
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Als het kleppendeksel nog originele staat is en er staan rode letters op, dan heb je ook maar 116pk van het 87+ model.
Verder klopt je logica niet helemaal, want 0-100 wil je niet testen maar 80-120 wel? als ze die meten vooor de fabrieksgegevens gebeurt dat ook in de 2de versnelling tot 7600rpm en dan door naar de 3de versnelling Dus Je zal dan alsnog verder dan 6000rpm moeten gaan.....
Denk dat het een combi is van je gevoel door de diesel die je dagelijks rijd en de rijstijl van de vorige eigenaar.
Verder klopt je logica niet helemaal, want 0-100 wil je niet testen maar 80-120 wel? als ze die meten vooor de fabrieksgegevens gebeurt dat ook in de 2de versnelling tot 7600rpm en dan door naar de 3de versnelling Dus Je zal dan alsnog verder dan 6000rpm moeten gaan.....
Denk dat het een combi is van je gevoel door de diesel die je dagelijks rijd en de rijstijl van de vorige eigenaar.
Vreemd, die van mij is ook het 87+ model met 116pk en originele kleppendeksel, maar had blauwe letters.Ewoud schreef:Als het kleppendeksel nog originele staat is en er staan rode letters op, dan heb je ook maar 116pk van het 87+ model.
@mr2cv, merk je ook verschil in trekkracht als hij voorbij de 4500 rpm komt?
Onze '87er heeft ook blauwe letters. maar gewoon de 124Pk
Heeft jouwe ook een (soort van) demper in de aanzuigbuis tussen lucht filter en gasklep?
En bovenop de gasklep 4 vacuum slangetjes i.p.v 2?
En een messing/koper kleurige carter ontluchting leiding tussen kleppendekselt en inlaat spruitstuk?
Zo ja, dan is het een 116PK
Heeft jouwe ook een (soort van) demper in de aanzuigbuis tussen lucht filter en gasklep?
En bovenop de gasklep 4 vacuum slangetjes i.p.v 2?
En een messing/koper kleurige carter ontluchting leiding tussen kleppendekselt en inlaat spruitstuk?
Zo ja, dan is het een 116PK
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
84-86 blauwe letters = 124pk
87-89 rode letters = 116pk
USDM motoren hebben 112pk, en dat ongeacht de kleur van de letters. En ongeacht het bouwjaar.
In 1987 zijn er nog wel wat 124pk motoren in het 87+ model geleverd, maar niet super veel. In grote lijnen geld dat de rode letters en het mindere vermogen kwam met de facelift van MY1987.
87-89 rode letters = 116pk
USDM motoren hebben 112pk, en dat ongeacht de kleur van de letters. En ongeacht het bouwjaar.
In 1987 zijn er nog wel wat 124pk motoren in het 87+ model geleverd, maar niet super veel. In grote lijnen geld dat de rode letters en het mindere vermogen kwam met de facelift van MY1987.
Die van heeft/had die 4 vacuum slangetjes op de gasklep, maar die 'demper' en koper kleurige carter ontluchting had hij niet.ROB-E schreef:Onze '87er heeft ook blauwe letters. maar gewoon de 124Pk
Heeft jouwe ook een (soort van) demper in de aanzuigbuis tussen lucht filter en gasklep?
En bovenop de gasklep 4 vacuum slangetjes i.p.v 2?
En een messing/koper kleurige carter ontluchting leiding tussen kleppendekselt en inlaat spruitstuk?
Zo ja, dan is het een 116PK
De ontluchting is gewoon een rubber slang.
De enigste leiding die naar het inlaat spruitstuk ging was die van de EGR.
Mijn rode is een duitse import MK1b, met 116 pk en kat. De witte is een NL MK1b met 124pk zonder kat.
De rode heeft inderdaad 4 vacuumslangen, kleur letters kan ik op de foto niet zien (auto staat niet thuis en staat al 7 jaar stil), de witte heeft inderdaad blauwe letters.
De witte heeft verder geen rare kuren, geen rook, olieverbruik 0, alleen de gas/gas los reactie is wat minder soepel dan bij een moderne auto. De 0 tot 100 km/u test wil ik niet doen om de aandrijflijn een beetje te sparen. Daarbij moet je het ook goed uitvoeren om een snelle acceleratietijd te krijgen. Bij 80 tot 120 in IV of V krijgt de aandrijflijn geen klappen en gebruik je dus puur het motorvermogen en ben je niet afhankelijk van schakelsnelheid e.d.
Kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat? Bij de dealer is de ontsteking eraf geweest om een lekkende pakking te vervangen. Na montage wilde hij niet meer lopen. Losgehaald en een tandje linksom gezet en hij liep weer als een zonnetje. Maar een tandje zijn dus veel graden, zet hem verkeerd en hij loopt niet meer. Kan het ook zijn dat door speling op de bouten het hele ontstekingshuis zo verdraaid is dat hij 1 of 2 graden verkeerd staat, wat ik alleen bij hoge toerentallen merk?
Ik hoor graag van jullie.
Groet, Arjen
Oh ja, foto's (was al eerder eens gepost):
De rode heeft inderdaad 4 vacuumslangen, kleur letters kan ik op de foto niet zien (auto staat niet thuis en staat al 7 jaar stil), de witte heeft inderdaad blauwe letters.
De witte heeft verder geen rare kuren, geen rook, olieverbruik 0, alleen de gas/gas los reactie is wat minder soepel dan bij een moderne auto. De 0 tot 100 km/u test wil ik niet doen om de aandrijflijn een beetje te sparen. Daarbij moet je het ook goed uitvoeren om een snelle acceleratietijd te krijgen. Bij 80 tot 120 in IV of V krijgt de aandrijflijn geen klappen en gebruik je dus puur het motorvermogen en ben je niet afhankelijk van schakelsnelheid e.d.
Kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat? Bij de dealer is de ontsteking eraf geweest om een lekkende pakking te vervangen. Na montage wilde hij niet meer lopen. Losgehaald en een tandje linksom gezet en hij liep weer als een zonnetje. Maar een tandje zijn dus veel graden, zet hem verkeerd en hij loopt niet meer. Kan het ook zijn dat door speling op de bouten het hele ontstekingshuis zo verdraaid is dat hij 1 of 2 graden verkeerd staat, wat ik alleen bij hoge toerentallen merk?
Ik hoor graag van jullie.
Groet, Arjen
Oh ja, foto's (was al eerder eens gepost):
MR2 + 2CV = MR2CV
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
mwa.. als er 1 motor goed tegen misbruik kan is het wel een 4age.. de bakken kunnen ook makkelijk het dubbele aan vermogen aan..
doortrekken dat ding dan denk ik dat hij vlug feller zal worden.. een motor kan inderdaad lui worden..
maarja.. 124pk is niet veel.. ook niet op 1000 kilo.. een kleine motor trekt nou eenmaal minder goed door als een grote motor als je al op een redelijke snelheid bent
een 4age is een toerenmonster. boven de 6k rpm begint hij te leven.. daaronder is hij echt tam..
mijn corrola e8 GT (ook 4age) destijds ging ook rap naar de 100.. maar boven de 140 vond ik het maar een traag ding.. niet vergelijkbaar met een sw20 2 liter en eigenlijk elke andere willekeurige grotere motor..
zelfs de paseo van mijn zus deed er niet voor onder..boven de 100km/h dan.. daaronder makkelijk zolang ik hem maar op toeren reed..
doortrekken dat ding dan denk ik dat hij vlug feller zal worden.. een motor kan inderdaad lui worden..
maarja.. 124pk is niet veel.. ook niet op 1000 kilo.. een kleine motor trekt nou eenmaal minder goed door als een grote motor als je al op een redelijke snelheid bent
een 4age is een toerenmonster. boven de 6k rpm begint hij te leven.. daaronder is hij echt tam..
mijn corrola e8 GT (ook 4age) destijds ging ook rap naar de 100.. maar boven de 140 vond ik het maar een traag ding.. niet vergelijkbaar met een sw20 2 liter en eigenlijk elke andere willekeurige grotere motor..
zelfs de paseo van mijn zus deed er niet voor onder..boven de 100km/h dan.. daaronder makkelijk zolang ik hem maar op toeren reed..
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Zou je een foto van de motorruimte kunnen nemen ? Het is een 87-er, dus normaliter heeft deze het 112 pk blok. En dat merk je dus ten opzichte van de 124 pk.
Er kan natuurlijk een uitlaat zonder kat op gezet zijn, maar dan heb je niet opeens die 12 pk terug.
Simpele vraag: waar zit je luchtfilter ?
In de kofferbak of in de motorruimte ?
Er kan natuurlijk een uitlaat zonder kat op gezet zijn, maar dan heb je niet opeens die 12 pk terug.
Simpele vraag: waar zit je luchtfilter ?
In de kofferbak of in de motorruimte ?
Ontsteking paar graden verkeerd zou kunnen, maar vind ik persoonlijk wel heel slordig van de dealer als ze die niet goed zouden zetten want daar hebben ze alle apparatuur voor.
Anders moeten misschien je kleppen gesteld worden, en/of de injectoren gereinigd. Misschien heb je iets aan powerbougies of "D1 Spec Super Earth Ground Wire Kit 8MM": showthread.php?t=13562
Anders moeten misschien je kleppen gesteld worden, en/of de injectoren gereinigd. Misschien heb je iets aan powerbougies of "D1 Spec Super Earth Ground Wire Kit 8MM": showthread.php?t=13562
Dat maakt kein flaus aus.Green Goblin schreef:Simpele vraag: waar zit je luchtfilter ?
In de kofferbak of in de motorruimte ?
Deze 124Pk (evenals onze '87er) heeft hem in de kofferbak
MarcoTwo schreef:124 pk zonder kat dus, vroege 1987 MY87 Nederlander.
Oh ja, voila...
Wel weer apart dat deze '87er weer een demper op de aanzuigbuis heeft.
Idd ik zou de ontsteking ook af laten stellen.
Flesje injectiereiniger er in.
Warmrijden, en eens lekker doortrappen naar de 7600T/min
ROB-E schreef:Koolstof van de kleppen branden
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.